Od poloviny května zahájí Dopravní podnik hl. m. Prahy na lince 147 mezi zastávkami Dejvická a Suchdol ověřovací provoz autobusů se speciální úpravou pro přepravu jízdních kol. DPP tak uskuteční další krok v rámci podpory udržitelné mobility a ekologicky efektivních způsobů dopravy.
Dopravnímu podniku se v několika etapách podařilo zavést a následně rozšířit přepravu jízdních kol v metru a tramvajích. Vzhledem k omezeným prostorovým podmínkám v interiéru autobusů a jejich odlišným provozním charakteristikám by byla přeprava jízdních kol uvnitř autobusů bez zásadních úprav nevhodná. A to z důvodu omezení přepravy kočárků a invalidních vozíků nebo například rizika znečištění či zranění v případě náhlého brzdění.
Po rozboru řešení v jiných regionech ČR i v zahraničí bylo zakoupeno a instalováno zařízení pro přepravu jízdních kol na zadním čele vozu na dva standardní nízkopodlažní autobusy. „Téměř každý Čech zná skibusy, které jsou na horách velmi oblíbené. Jsem přesvědčen, že stejnou oblibou si dokáží získat i pražské cyklobusy a lidé je budou využívat k tomu, aby se rychle a pohodlně dostali do lokalit, kde se chtějí projet na kole,“ řekl k novince náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek.
„DPP se dlouhodobě snaží o odlehčení dopravní zátěže v hlavním městě pomocí ekologicky šetrných způsobů dopravy. Mezi ně patří také kombinace využívání veřejné dopravy a jízdních kol. Osvědčí-li se zkušební provoz cyklobusů, poslouží jako vzor pro další kroky v tomto směru,“ doplnil generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
V první fázi zkušebního provozu bude přeprava umožněna pouze ve směru z centra, tedy do kopce. Naložení jízdních kol proběhne v zastávkách Dejvická na přestupu z metra a V Podbabě pro přestup z přívozu. Vykládka bude možná v zastávkách Internacionální a Výhledy. Nakládku a vykládku bude zajišťovat cestující, řidič poskytne případnou radu či pomoc a následně jízdní kolo uzamkne k nosiči. Cestující obdrží od řidiče visačku s identifikací polohy kola na nosiči, kterou se následně prokáže při vykládce. Právě časově náročný postup nakládky a vykládky je důvodem pro omezení počtu takto obsluhovaných zastávek.
Vybavené autobusy budou označeny piktogramem jízdního kola na čelním informačním panelu a jejich plánované nasazení bude vyznačeno v zastávkovém jízdním řádu. Podobně jako v metru, tramvajích nebo na přívozu i zde bude jízdní kolo přepravováno zdarma.
Cílem zkušebního provozu je ověřit, zda je přeprava jízdních kol, která je v autobusové dopravě zatím spíše doménou rekreačních linek, prakticky využitelná i v hustém městském provozu. Zkušební provoz na lince 147 poběží do konce října a na základě jeho vyhodnocení bude DPP řešit případné úpravy organizace provozu či technického provedení celého zařízení a následně rozhodovat o možnosti nasazení ve standardním, pravděpodobně sezónním, provozu.
Zdroj a úvodní foto: dpp.cz, Petr Ludvíček
(zmk)
|